کلینیک فوق تخصصی اکسس ( کاربرد vba در اکسس )

کلینیک فوق تخصصی اکسس ( کاربرد vba در اکسس )

به اشتراک گذاری اطلاعات کسب شده در اکسس از سایت آفیس و سایت های تخصصی خارجی
کلینیک فوق تخصصی اکسس ( کاربرد vba در اکسس )

کلینیک فوق تخصصی اکسس ( کاربرد vba در اکسس )

به اشتراک گذاری اطلاعات کسب شده در اکسس از سایت آفیس و سایت های تخصصی خارجی

بازی با کامند باتن ها .... باتن کشویی


کنترل باتن ام دار از M1  تا M4  و کنترل اس دار از S1 تا S10  ( در سمت راست تصویر و فیروزه ای رنگ )




جدول MENU و SUB







نحوه ی عمل :


1-تعریف متغیری بنام MnuPressed  از نوع Boolean در اول رویه برای اینکه اگر همان باتن با پیشوند M فشرده شد ( تعریف متغیر Mnu در اول رویه برای ذخیره باتن با پیشوند M  فشرده شده )  برابر شود با Not MnuPressed  در غیر اینصورت True شود.

2-ذخیره عدد انتهای باتن با پیشوند M  در متغیری

3-اگر Type در جدول Menu برابر Side شده متغیر دیگر تعریف شده را برابر 1 قرار می دهیم چرا که باید باتن ها با پیشوند S در کنار باتن فشرده شده قرار گیرد.

4-تعریف متغیری با نام مثلا SubCount برای شمارش تعداد Sub ها با توجه به منو که در جدول Sub ثبت شده و در جلورانی باتن های M استفاده میشود 

5-زدن لوپ در M ها با استفاده از For....Next در لوپ پراپرتی Top کنترل باتن های M دار برابر میشوند با پراپرتی TAG آنها ( که قبلا در لود فرم مقدار داده شده و سپس کپشن ها میشوند نام باتن های M  دار .... اگر متغیر لوپی فرضا i بزرگتر از مقدار متغیری بود که عدد آخر باتن M دار فشرده شده را ذخیره می کرد بود آنگاه پراپرتی Top آنها براب  می شوند با پراپرتی Top + ارتفاع کنترل فشرده شده * متغیری که تعداد ساب منو در جدول Sub  را نگهداری میکند یا فرضا همان SubCount که باعث جلو رفتن باتن های بعد میشود. در این لوپ اگر MnuPressed  برابر False شد یا مقدار متغیری که Side را در خودش نگه می داشت یک شد باز هم پراپرتی Top کنترل های M دار با پراپرتی Tag خودشان برابر می شوند.


6-لوپ بعدی میشود ازکوچکترین عدد آخر باتن S دار تا بزرگترین آن  ( در اینجا طبق تصویر از 1 تا 10 ) در این لوپ اگر متغیر لوپی کوچکتر مساوی  شمارش ساب ها بود طبق کنترل M دار فشرده شده پراپرتی Visible یک شود و در غیر اینصورت صفر ... حال میرسیم به جایی که اگر تایپ در جدول Side بود پراپرتی Top و Left چه مقداری بگیرند ... اگر متغیری که Type را در خودش نگه میدارد برابر یک شد یعنی باتن های S دار می بایست در کنار باتن M دار فشرده شده قرار گیرند لذا پراپرتی Top می شود پراپرتی Top باتن M دار فشرده شده + ارتفاع آن در متغیر لوپی - دوباره ارتفاع آن و پراپرتی Left باتن های S دار  هم میشوند پراپرتی Left کنترل M دار ( فشرده شده ) + عرض آن  + 50 در غیر اینصورت باید کنترل های S دار در زیر کنترل M دار فشرده شده قرار گیرند + ارتفاع کنترل M دار و پراپرتی Left کنترل های S دار برابر کنترل M دار فشرده شده می شود. در پایان لوپ باید اینرا هم در نظر گرفت اگر MnuPressed=Flase شد پراپرتی Top کنترل های S دار برابر پراپرتی Tag آنها شوند ( که در رویداد  لود فرم ذخیره میشوند ) و پراپرتی Left آنها نیز میشود پراپرتی Left یکی از کنترل های S دار که می توان متغیری را در اول رویه تعریف کرد و مقدار را در آن ذخیره نمود. 

 

متغیرهای تعریف شده در اول رویه ( در هر لحظه و  یا جابجایی از کنترلی تغییر می کنند و ثابت نیستند که فقط در یک رویداد خاص استفاده شوند 

Private MnuPressed As Boolean

  متغیری که در تمام رویه فرم جاری استفاده میشود و پراپرتی لفت یکی از کنترل های اس دار را نگهداری میکند Private SubLeft

 متغیری که نام باتن ام دار فشرده شده که در انتهای تابع نوشته شده را ذخیره می کند و در لحظه تغییر میکند Private MNU


متغیرهای تعیرف شده در تابع متاثر از کلیک باتن های M دار فقط در تابع استفاده می شوند و مثل متغیر های بالا تغییر نمی کنند 


  متغیر لوپی به تعداد باتن های ام دار  Dim I

متغیر لوپی به تعداد باتن های اس دار Dim j

 متغیر نگهداری تایپ در جدول منو  (Dim W     (Type

 متغیر نگهداری شمارش باتن های اس دار طبق کنترل ام دار فشرده شده از جدول ساب  Dim SubCount






ساخت منوی پیشرفته در فرم اکسس با کنترل لیبل



در فرم یک در بالای فرم در نمای دیزاین ۳ لیبل طراحی شده  از M0 تا M2 بعنوان منو ، هفت لیبل دیگر بطور زیرهم بعنوان ساب از S0 تا S7 ایجاد شده و کنار آنها دوباره هفت لیبل دیگر بعنوان ساب ساب از SS0 تا SS7 قرارداده شده ، در انتهای لیبل های بعنوان ساب  ( S0 تا S7 ) دوباره 7 لیبل از Z0 تاZ7 ایجاد شده برای قرار دادن فلشها در کپشن آنها پس جمعا    ( 1X3+3X7 )


ترتیب فیلدها ازراست به چپ است اینجا برعکس افتاده 

Mnu
MnuTitle
M0ایران
M1اکسس
M2پروفسور




در فیلد Type زمانیکه DropDown مشخص شود زمان فشرده شدن هر کدام از لیبل هایی که زیر لیبل های بالایی قرار می گیرند  در تابع SubClk گفته شده اگر این کلمه بود ( با تابع DlookUp ) ، لیبل های دیگری که بعنوان SS درنظر گرفته شده در زیر آن لیبل ساب قرار گیرند و اگر فیلد Type خالی بود لیبل های با پیشوند SS که از 0 تا 7 است در کنار آن لیبل های ساب و کمی پایین تر با استفاده از پراپرتی Visible مشاهده خواهند شد.

Sub
Mnu Sub Title Type
M0 S0 Access
M1 S0 VBA
M1 S1 Menu
M2 S0 AccessVba
M2 S1 .
M2 S2 BlogSky DropDown
M2 S3 .
M2 S4 Com




SubSub
Mnu Sub SubSub Title
M0 S0 SS0 MNU0SUB0SUB0
M0 S0 SS1 MNU0SUB0SUB1
M0 S0 SS2 MNU0SUB0SUB2
M0 S0 SS3 MNU0SUB0SUB3
M0 S0 SS4 MNU0SUB0SUB4
M1 S1 SS0 MNU1SUB1SUB0
M1 S1 SS1 MNU1SUB1SUB1
M2 S0 SS0 MNU2SUB0SUB0
M2 S0 SS1 MNU2SUB0SUB1
M2 S0 SS2 MNU2SUB0SUB2
M2 S0 SS3 MNU2SUB0SUB3
M2 S0 SS4 MNU2SUB0SUB4
M2 S0 SS5 MNU2SUB0SUB5
M2 S0 SS6 MNU2SUB0SUB6
M2 S1 SS0 MNU2SUB1SUB0
M2 S2 SS0 MNU2SUB2SUB0
M2 S2 SS1 MNU2SUB2SUB1
M2 S3 SS0 MNU2SUB3SUB0
M2 S3 SS1 MNU2SUB3SUB1
M2 S3 SS2 MNU2SUB3SUB2
M2 S3 SS3 MNU2SUB3SUB3


استفاده از یونیکد برای فلش ها : 

(Chrw(9658

(Chrw(9650

(Chrw(9660


از دوتابع   MnuClk و SubClk استفاده شده که تابع اول برای زمانیست که روی لیبل های بالایی ( بعنوان منو ) رویداد کلیک باصطلاح فایر شود و لیبل های پایینی مشاهده شوند یا نشوند ( ذخیره 1 در پراپرتی Tag کنترل منو زمانیکه که لیبل فشرده شد   ) و دومی برای انجام رویداد کلیک لیبل هایی که در پایین  لیبل های بالایی قرار می گیرند ، برای تغییر رنگ لیبل های ساب هم  از تابع SubMouseMove استفاده شده.



شرح تابع SubClk ، تابعی که زمان فشرده شدن یکی از هفت لیبل های بانام S0 تا S7 باید وظیفه ای را انجام دهد یا باز کردن فرم و گزارش خاصی و یا هر عمل دیگری و یا خودش زیر منوهایی در دل خودش داردکه باید در زیر یا کنار آن Visible شوند : 


نکته : زمان فشرده شدن لیبل های بالایی ( M0 تا M2 ) باید نام لیبل فشرده شده ( تابع MnuClk ) را در متغیری ذخیره کرد چرا ؟ بخاطر اینکه باید در عبارت پایینی که توضیح داده شده استفاده کرد ( یعنی باید در جدول Sub و منوی فشرده شده طبق فیلد Mnu پیدا کند که فیلد Type حاوی رشته ی DropDown است یا خیر!!! )


در شروع تابع می بایست در نظر گرفت اگر سابی فشرده شد که طبق منوی فشرده شده در فیلد Type آن DropDown بود به چه نحو عمل شود که زمان لوپ زدن در SS0 تا SS7  بفهمانیم باید لیبل های ساب زیر ساب فشرده شده به پائین تر منتقل شده تا لیبل های SS0 تا SS7 جای خالی آنها قرار گیرند برای اینکار از تابع DlookUp استفاده می کنیم 


PP متغیریست که عدد انتهای لیبل ساب فشرده شده ( با پیشوند S  ) را در خود ذخیره میکند و در پائین بردن لیبل های ساب بعد از لیبل ساب فشرده شده بما کمک خواهد کرد.


("","PP=Replace(C.Name,"S

تابع زیرطبق گفته بالا چک میکند که فیلد Type در جدول Sub طبق منوی فشرده شده و برابر بودنش با فیلد Mnu معادل DropDown است یا Null  متغیر Mn در اول رویه تعریف شده و در تابع MnuClk مقدار میگیرد چون برای LookUp به نام منو نیاز داریم 

"  if DlookUp("Type","Sub","Mnu='" & Mn  & "'")="DropDown Then

متغیر Drop نوع Boolean یا میتواند عددی باشد Integer 

Drop=True

End If


در بعد از لوپ می بایست در یک متغیر لیبل فشرده شده را ذخیره کرد و در قبل از لوپ نوشت تا درصورتیکه لیبل فشرده شده   مخالف مقدار آن متغیر بود Z برابر یک شود 


 در اینجا می توانید از دو متغیر SubCount و SubSubCount استفاده کنید


( "'" & SubCount=Dcount("Sub","Sub","Mnu='" & C.Name


 از SubSubCount برای شمارش تعداد لیبل هایی  ( SS0 تا SS 7 طبق جدول SubSub و لیبلی  که [ بعنوان منو ]  کلیک   و در Mn ذخیره شده ) که باید ویزیبل شوند استفاده میشود حال نحوه ی استفاده چطور است ؟ 


توضیح : 


در لوپی که در SS ها زده میشود (  با استفاده از For ... Next ) از 0 تا 7  باید گفته شود اگر Drop برابر Yes شود  لیبل های سابی که بزرگتر از کنترل ساب فشرده شده بود به بعد از تعداد SubSub های شمرده شده در جدول SubSub برود بطور مثال اگر منوی 2 پنج Sub ( شروع از S0 تا S4 )  داشت زمان فشرده شدن لیبل با نام  S2 ( از منوی با نام M2 ) بقیه ی آنها یعنی S3 و S4 به تعداد کانت  فیلد SubSub در همین جدول پائین برود باضافه ی ارتفاع کنترل فشرده شده .  درضمن باید بفکر این هم باشید که اگر همان کنترل S2 که عمل کرده دوباره فشرده شود کنترل های S3 و S4 به همان موقعیت قبل برگردد و پراپرتی Visible کنترل ها ی SS0 تا SS7 نیز برابر صفر شود ،  پس باید متغیری نوشت از نوع Static یا در Tempvars ذخیره کرد


در اینجا باید DlookUp بنویسید که پراپرتی ویزیبل SS ها طبق جدول SubSub مخالف عددی غیر از صفر شوند تا قابل مشاهده شوند 


If Drop=Yes Then 

باید روی  لیبل های بعد از لیبل فشرده شده اعمال شود بخاطر همین باضافه یک کردیم 

PP=PP+1 

اگر لیبل فشرده شده ( در اینجا فرضا عدد PP دو است و باضافه ی یک شده ) کمتر از SubCount که 5 است شد و برای یکبار هم فشرده شد (""= Z)  پراپرتی Top کنترل 3 میشود مقدار پراپرتی Top کنترل 3 باضافه ارتفاع کنترل فشرده شده در تعداد SS ها که در زیر S2 باید قرار گیرند 


if PP<SubCount And  Z=1 Then 

Controls("S" & PP).Top=Controls("S" & PP).Top+c.Height*SubSubCount


حال در اینجا باید ذکر کرد طبق If بالا Z=1 شد یعنی لیبل S2 دوباره فشرده شد لیبل های S3 و S4 به موقعیت اول برگردند فرضا از پراپرتی Tag این لیبل ها استفاده کنید و در تابع MnuClk در لوپ زده شده اعلام کنید که Tag کل لیبل های S بشود مقدار پراپرتی Top آنها. در ضمن پراپرتی ویزیبل لیبل با پیشوند SS باید صفر شود.


End If 

و در اینجا لفت ها را تعیین میکنید


در غیر اینصورت اگر Drop برابر Yes نبود مقدار Top و Left لیبل های SS تنطیم میشود که در پهلوی لیبل S  دار قرار گیرند 



پیشوند لیبل منو M

پیشوند لیبل ساب که در زیر لیبل منو قرار میگیرد S

پیشوند لیبل سابی که در کنارلیبل ساب یا زیر آن قرار می گیرد SS

پیشوند لیبلی که در کپشن آن فلش های بالا پایین و راست  قرار می گیرد Z





ساخت منو با لیبل در فرم اکسس


دو جدول ساخته شد یکی شامل دو فیلد Mnu و Title برای رکورد کردن  نامگذاری منوها و عنوان آنها ، در شکل زیر لیبل از سمت راست به چپ با نام های M0 تا M2  می باشند.



جدول Sub با فیلدهای Mnu ، Sub ، Title که نام های منو  ساب منو و عنوان ساب منو در آن رکورد میشوند، نامگذاری لیبل های زیر منو طبق تصویر از S0 تا S7 است.




دستور کار : 

1-تعریف متغیر M در بالاترین رویه برای ذخیره کنترل فشرده شده 

2-تعریف متغیر MnuBkColor در بالاترین رویه برای ذخیره کردن BackColor کنترل لیبل منو که  System Menu Bar تنظیم شده 

3-زمان لود شدن فرم مقدار متغیر MnuBkColor برابر با پراپرتی BackColor یکی از لیبل ها شود فرضا   M0.BackColor

در هرکدام از رویدادهای کلیک لیبل های شکل یک بعنوان منو یک تابع نوشته شده به ترتیب زیر :

 

1-در تابع اگر کنترل فشرده شده مخالف M  و M نال نبود سپس  پراپرتی BackColor مقداری که در M ذخیره شده بشود  

2-تنظیم پراپرتی BackColor کنترل فشرده شده به (RGB(160,200,160

3-برابر کردن M با کنترل فشرده شده 

4-بخاطر اینکه زمان فشرده شده روی منو اگر قبلا فشرده نشده پراپرتی Tag آن تغییر یابد ( برای نمایش یا ویزیبل شدن sub ها و یا ویزیبل نشدنشان ) نوشت  اگر پراپرتی Tag کنترل فشرده شده برابر "" شود به 1 تغییریابد در غیر اینصورت دوباره Tag یک شود

5-لوپ در کنترل های Sub با For.....Next از 0 تا 7 مثل    For i=0 To 7

6-در اینجا مقادیر پراپرتی Tag کنترل فشرده شد ( منو ) کاربرد دارد که اگر یک باشدمی بایست لیبل های Sub   طبق جدول  نامشان ویزیبل شوند وبقیه که در لود فرم نوشتیم کلا Visible=No همان No باشند 

_  & " Me.Controls("s" & i).Visible = IIf(DLookup("Sub", "Sub", "mnu='" & c.Name & "' and

(Sub='" & Controls("s" & i).Name & "'") <> "", True, False"

 _&  " Me.Controls("s" & i).Caption = Nz(DLookup("Title", "Sub", "mnu='" & c.Name & "' and

"'" &  Sub="'" & Controls("s" & i).Name

Me.Controls("s" & i).Left = c.Left

(Me.Controls("s" & i).BackColor = RGB(160, 200, 160

در غیر اینصورت پراپرتی Visible کل لیبل های Sub به No تنظیم شوند که هاید شوند و پراپرتی BackColor کنترل فشرده شده ( منو ) نیز به MnuBkColor تنظیم شود 

کالر لیبل های سابی ( منظور لیبل های عمودی ) که به آبی تغییر پیدا می کنند از رویداد MouseMove آنها استفاده شده و در اینجا هم نیاز به ذخیره کردن نام ساب در یک متغیر است برای مقایسه کردن و تغییر رنگ به جدید و برگرداندن به رنگ قبلی 


دور لیبل های بالا بعنوان منو با کنترل لاین که در نوار Design فرم است  کشیده شده 










CommandButton.BottomPadding property (Access) در ساخت باتن های آبشاری


تماما با اشراف نسبی بر داکیومنت سایت Office شامل آبجکتها و پراپرتی های   مخصوص به کنترل باتن در اکسس و با راهنمایی متخصصین فروم های خارجی تهیه و در دسترس عموم گذاشته شد تا فراگیران با تسلط به مبانی گفته شده بتوانند ماژولی برای دستیابی بهتر از این اثر خلق نمایند .


یادرآوری میشود کنترل باتن و غیره در نمای دیزاین قابل ساخت است اگر کسی فایل را بصورت کامپایل شده ارائه دهد ( accde ) اگر ماژولی نوشته باشد که اتومات کنترلی را به فرم اضافه نماید بعلت اینکه در این حالت نمای دیزاین بسته میشه فقط خود را ضایع ساخته 


جدول مربوطه :



فرم2 که فرم اصلیست و حاوی باتن های 0 تا 3 است و Stacked شده :




فرم 3 حاوی باتن های 0 تا 15 که به داخل فرم 2 کشیده شده و یکسری از پراپرتیهای آن فرم دستی تنطیم شده :




در وهله ی اول نوشتن تابعی و قرار دادن آن داخل رویداد کلیک هر یک از باتن های فرم 2 


( Function SetSubButtons(c As Control 

نوشتن لوپ برای صفر کردن پراپرتی BottomPadding  باتن های فرم 2 اگر صفر نشوند معادلات شما بهم خواهد ریخت تست کنید

For i=0 to 3

Controls("Command" & i).BottomPadding = 0

Next

گرفتن آخرین مقدار Sub وارد شده در جدول طبق باتن فشرده شده در فرم 2

"'"  &  d = DLast("Sub", "Table1", "Main='" & c.Name 

باز شدن فرم 3 که سابفرمیست در فرم 2 تا مقدار d که در بالا گرفته شد 

Me.Form3.Height=Me.Form3.Controls("" & d & "").Top + Me.Form3.Controls("" & d & "").Height - 5

پراپرتی Left سابفرم 3 را معادل Left باتن فشرده شده در فرم 2 قرار میدهیم 

Me.Form3.Left = c.Left

پراپرتی Top سابفرم 3 را تنظیم میکنیم تا سابفرم در زیر باتن فشرده شده در فرم 2 قرار گیرد

Me.Form3.Top = c.Top + c.Height + c.TopPadding


End Function


نکته : 


در تابع باید قبل از لوپ نوشته شود که در صورتیکه BottomPadding  کنترل فشرده شده مخالف صفر بود و همچنین ارتفاع سابفرم 3 مخالف صفر بود c.BottomPadding و Me.Form3.Height صفر شود در غیر اینصورت بعد از Next  انجام شود 

(Public Function SetSubButtonS(c As Control

If c.BottomPadding<>0 And Me.Form3.Height<>0 Then 

c.BottomPadding=0: Me.form3.Height=0

Esle

For

.

.

Next

.

.

End if

End Fucntion



شکل زیر بیانگر تست شدن موارد بالاست البته چند مورد سلیقه ایست مثل باز شدن آبشاری زیر باتن های اصلی یا بسته شدن سابفرم 3 که با Pause انجام شده 



برای باز شدن آبشاری باید از تابع Pause که در سایت ها گذاشته شده و از Timer ،  حلقه و Doevents  استفاده می کند بهره ببرید  

برای اینکار نیازمند نوشتن لوپ دیگر در انتهای تابع بالا دارید بطوریکه یک سوم یک سوم به ارتفاع سابفرم 3 و همچنین پراپرتی BottomPadding کنترل فشرده شده اضافه شود ... برای کاهش زماینکه که سابفرم 3 باز است و روی همان کنترل کلیک می کنید می بایست در If بالا لوپی تعبیه گردد تا یک سوم یک سوم کاهش پیدا کند و احتیاجی به صفر کردن پراپرتی BottomPadding نیست .


 زمانیکه ماوس از روی کنترل های فرم 2  جای دیگری منتقل می شود چنانچه سابفرم 3 اتفاع داشته باشد و BottomPadding مخالف صفر باشد کل باتن ها BottomPadding خود را از دست داده و پراپرتی  ارتفاع سابفرم 3 نیز به صفر تنظیم میشود ( از رویداد MouseMove در سکشن Detail  که باتن های فرم  2 در آن قرار دارند استفاده شده )


طبق جدول کامندهای Sub ( فرم ۳ ) به ترتیب از صفر به بعد نوشته شده و در هیچکدام از قلم افتادگی وجود ندارد به این نکته نیز توجه داشته باشید !!!








DropDown MenuBar



نمایش منوبار بعد از کلیک کردن روی باتن در همان مختصات بعد از ساختن CommandBar از مجموعه ی DLL های  متصل به اکسس ، ولی قابلیت چپ چین شدن رو ندارند بنابراین در پروژه های فارسی کاربردی ندارند.


Public objPopup As Object
Private Sub Command13_Click()
    Set objPopup = CommandBars("Menu Bar")
    objPopup.ShowPopup
    Set objPopup = Nothing
End Sub



ساخت باتن کشویی


بسیار ساده ولی پر دردسر 


      Btn0        Bt t1

Btn1        Btnt2

Btn2       Btnt3

Btnt4                   



طبق نام های بالا  کنترل هایی از نوع باتن  در فرم ساخته شده در کنار هم و زیر هم دقیقا مثل موارد فوق الذکر، تابعی نوشته شد که در زمان اتفاق افتادن رویدادکلیک باتنی از باتن های سمت چپ   کل باتن های سمت راست به زیر آن انتقال یابد .


 Function Btn(Bt As Control3) As Doble

For i=1 to 4

Controls("Btnt" & i).Left=Bt.Left+300

 موقعیت پراپرتی TOP هر یک از کنترل های سمت راست میشود ( فرضا Btnt1 میشود Btn0.Top به اضافه ی عرضش و Btnt2 میشود Btn0.Top + Btn.Height +Btnt2.Height

Controls("Btnt" & i).Top=Bt.Top+Bt.Height+(i-1)*Controls("Btnt" & i).Height

(Btn=Controls("Btnt4".Top

Next


یا بصورت زیر 


Function Btn(Bt As Control) As Double

b = Bt.Top

For i = 1 To 4

Controls("Btnt" & i).Left = Btn0.Left+300

Controls("Btnt" & i).Top = b + Controls("Btnt" & i).Height * i

Btn = Controls("Btnt" & i).Top

Next

End Function


چنانچه هر یک Toppadding خودش را داشته باشه فرضا بین باتن های سمت راست هر کدام فواصل متغیری باشد باید آنها را هم در نظر بگیرید ولی معمولا باتن ها را بهم بچسبانید تا نیاز به کد نویسی اضافه تری نباشد.


در رویداد کلیک Btn0 میتوان نوشت که اولا Btnt ها زیر آن بیاید و Btn1 و Btn2 در زیر Btnt ها قرار گیرد 


()Private Sub Btn0_Click

Btn1.Top = Btn(Btn0) + Btnt4.Height

Btn2.Top = Btn1.Top + Btn1.Height

End Sub


()Private Sub Btn1_Click

Btn1.Top=Btn0.Top+Btn0.Height

(Btn2.Top=Btn(Btn1

End Sub 


()Private Sub Btn2_Click

Btn1.Top = Btn0.Top + Btn0.Height

Btn2.Top=Btn1.Top+Btn0.Height

(Call Btn(Btn2

End Sub



تست شده طبق فایل GIF زیر ، نام ها در کپشن باتن ها نوشته شد تا گیج کننده نباشد.